Oznaczenia na opakowaniach kosmetyków
Oznaczenia na opakowaniach kosmetyków

Oznaczenia na opakowaniach kosmetyków. Czy znamy ich znaczenie?

Opakowania kosmetyków stanowią nieodłączny ich element, bez którego nie byłoby możliwe wprowadzenie produktu do obrotu towarowego. Czy tylko do tego służy opakowanie? Czy to wszystko co powinniśmy wiedzieć o opakowaniach?

Opakowania kosmetyków powinny spełniać wiele funkcji zazębiających się pomiędzy sobą. Funkcjami pierwotnymi są ich funkcje oczywiste wynikające z przeznaczenia: transportowa, ochronna i informacyjna. Oprócz tego możemy doszukiwać się wielu funkcji wtórnych w tym marketingowych, użytkowych czy ekologicznych.

Która z nich zatem jest dla nas najważniejsza? Dla konsumenta, zdecydowanie - informacyjna. I jak to często bywa, możemy łatwo pogubić się w gąszczu informacji a często nie mamy czasu aby pochylić się nad każdą rzeczą, którą wykonujemy, z równą uwagą (każdy z nas, przecież, zajmuje się oprócz zajęć zawodowych, milionem spraw: dziećmi, drugą połówką, pupilem, obiadami z rodziną i przyjaciółmi, dentystą itp.) Dlatego właśnie tutaj oddajemy do Waszej dyspozycji zbiór informacji o tym, co możecie znaleźć na opakowaniu kosmetyku – wiedzę zawsze dostępną i podaną na tacy :)  Korzystajcie do woli!

Pierwsza i najważniejsza informacja: data ważności!

I tu niespodzianka, czy wiecie, o tym, że kosmetyki mają dwie daty ważności? (Nasze zupy :))

Termin ważności produktu zamkniętego (EXP) – to właśnie na tę informację najczęściej zwracacie uwagę i najłatwiej jest Wam ją zlokalizować. Zazwyczaj jest podana w formie MM-RR w miejscu dobrze widocznym. Możecie spotkać się z formułami „najlepiej zużyć przed”, „najlepiej zużyć do”, „data przydatności produktu” itp.

Przykład: Natural Secrets, Esencja aloesowa. Najlepiej zużyć przed końcem: 07.2020 lub Alkemie Trend Alert Town De-stress. Best before end: 03.2021

Termin ważności produktu otwartego (PAO) – najważniejsza informacja, o której część z Nas nie ma pojęcia. Jest to liczba miesięcy, w czasie których producent zapewnia nas o bezpieczeństwie stosowania kosmetyku OD JEGO pierwszego otwarcia. Na opakowaniach jest przedstawiana w formie małej grafiki słoiczka z otwartą nakrętką, w środku którego znajduje się cyfra.

Przykład: Alkemie Trend Alert Source of energy booster. 6M (miesięcy)

Czym się różnią i dlaczego są najważniejsze z punktu widzenia konsumenta?

Daty ważności zachowują się tutaj podobnie jak w przypadku produktów spożywczych. Kiedy korzystasz z daty EXP to wiesz ile kosmetyk może stać na Twojej półce domowej, na regale w sklepie czy w naszym magazynie - ZAMKNIĘTY. W momencie pierwszego otwarcia na zawsze już skorzystamy z PAO, czyli obrazek ze słoiczkiem. Odtąd wiemy ile czasu od daty PIERWSZEGO użycia możemy stosować produkt bez ryzyka, gwarantowany przez producenta.

Podobnie jak z jedzeniem, wiemy że zamknięty produkt np. mleko może spokojnie stać w lodówce parę dni ale pamiętamy też, że po otwarciu mamy często tylko kilkanaście godzin na wykorzystanie go, żeby zachował swoją świeżość. Dokładnie tak samo jest w przypadku kosmetyków.

Dlaczego? Bo przy pierwszym otwarciu produktu dostaje się do niego powietrze, inne bakterie, często również światło, następuje wiele reakcji fizyczno-chemicznych a to wszystko wpływa na tzw. stabilność kosmetyku. Pamiętajmy, że produkt w opakowaniu nie jest sterylny ALE na pewno jest zabezpieczony przed patogenami i niepożądanymi bakteriami, po otwarciu zostaje wystawiony na wiele innych czynników. Oleje i inne drogocenne tłuszcze zaczynają się utleniać, wiele witamin również jest bardzo wrażliwa na procesy utleniania czy światło słoneczne. Niejednokrotnie zapominamy o tym gdy wieczorem, po całym dniu korzystamy z Naszego kremu, po prostu wyciągając go z opakowania palcem. Właśnie w taki sposób produkt ma do czynienia z naszym osobniczym mikrobiomem (każdy z Nas nosi na sobie niepowtarzalną kombinację mikroorganizmów żyjących na skórze), bombardując Nasz produkt zestawem codziennie innych bakterii. Mikroorganizmy równie dobrze korzystają (czyli rozkładają) z dobrodziejstw naszego produktu co my!

Problematyczne daty. 

Następnym problemem, o którym należy powiedzieć, jest ewentualne nachodzenie dat EXP i PAO. Pamiętajcie, że EXP jest OSTATECZNĄ datą – nawet jeżeli otworzysz produkt miesiąc przed EXP a zgodnie z datą PAO masz na jego zużycie 6 miesięcy NIE MA to żadnego znaczenia. Nawet jeżeli nie skończysz go do końca daty EXP a teoretycznie PAO daje ci jeszcze parę miesięcy powinnaś zrezygnować z jego używania. Jeżeli po upływie daty EXP lub PAO chcesz nadal używać kosmetyku, pamiętaj, że robisz to na własną odpowiedzialność. Nie oznacza to, że za każdym razem grozi Ci niebezpieczeństwo ale pamiętaj, że JEŻELI wystąpi reakcja uczuleniowa, podrażnienie lub jakikolwiek niepokojący objaw - sam zadecydowałeś o użyciu kosmetyku po upływie daty jego przydatności.

Jednym zdaniem: całe PAO również powinno mieścić się w okresie od daty produkcji do daty EXP.

Inne ważne oznaczenia stosowane do przekazywania treści informacyjnych dotyczących kosmetyków:

 

Oznaczenie materiału z jakiego wykonane jest opakowanie

   Produkt zgodny z normami UE

   Produkt łatwopalny

   Spełnia wymogi KE w zakresie skuteczności ochrony przed promieniowaniem UVA (lub UVB)

   Oznaczenie umowy producenta z organizacją odzysku.

   Ma dołączoną ulotkę lub taśmę z dodatkowymi informacjami

   Produkt nie zawiera związków freonu.

 

   Znak dbaj o czystość

   Opakowanie nadaje się do recyklingu

INCI - tylko pod tym skrótem znajdziesz prawdziwy skład kosmetyku, jego obecność na wszystkich opakowaniach reguluje prawo.

Nie testowany na zwierzętach – pamiętajcie, na opakowaniach nie znajdziesz już tego oznaczenia - może wprowadzać w błąd. Na terenie Unii Europejskiej ZABRONIONE JEST testowanie produktów na zwierzętach. Warto więc sprawdzić, czy kosmetyk, który właśnie trzymasz w rękach, nawet jeśli na opakowaniu widnieje nazwa znanego producenta, był wyprodukowany na terenie UE (to dotyczy również wszystkich składników, z których jest stworzony kosmetyk). Jeśli tak, masz gwarancję, że wyprodukowano go z poszanowaniem praw zwierząt. Warto pamiętać, że prawo to dotyczy wszystkich producentów kosmetyków w UE, nawet tych bardzo małych – manufaktur. Jeżeli nie jesteś pewny - pamiętaj, że Naszą pracą jest sprawdznie tych wszystkich informacji :). 

Testowany dermatologicznie - oznacza, że kosmetyk został przebadany pod względem dermatologicznym. Zgodnie z prawem każdy lub prawie każdy kosmetyk przechodzi takie badania. 

Oprócz wielu znaków informacyjnych są stosowane także oznaczenia mówiące o certyfikatach jakie kosmetyk uzyskał. Wśród nich warto zwrócić uwagę na: Eko znak, Ecolabel, BDIH, Błekitny Anioł i VEGE.

Pamiętajcie, że o walorach pielęgnacyjnych kosmetyku decyduje tylko i wyłącznie skład (nie reklamy, maketing i obietnice) - wiemy z doświadczenia, że niejednokrotnie marketing produktu z jego INCI niewiele ma wspólnego. I również w drugą stronę - dobre kosmetyki ze świetnym składem i często Vege nie mają na tyle krzykliwych reklam aby mogły zapaść Nam w pamięć. 

Produkty użyte w przykładach znajdziecie w Naszym sklepie :) U Nas zawsze znajdziecie produkty wyselekcjonowane, godne Waszej świadomości. Wpadajcie! :)

Waluty

Kontakt:

12 388 80 77

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium